Inwestycje

Tramwaj na Naramowice z ul. Nowonaramowicką:
Inwestycja budowy trasy tramwajowej od pętli Wilczak do przystanku końcowego usytuowanego pomiędzy ul. Bolka i Błażeja na Naramowicach.
W powiązaniu do budowy trasy tramwajowej, planowana jest również modernizacja ul. Naramowickiej w na odcinku Serbska – Lechicka, przebudowa skrzyżowania ul. Naramowicka/Lechicka oraz budowa ul. Nowa Naramowicka, która zostanie włączona do istniejącej Naramowickiej łącznikiem stanowiącym fragment ul. Nowa Stoińskiego – podaje PIM.

Trasę tramwajową zaplanowano od pętli Wilczak do ul. Lechickiej po zachodniej stronie ul. Naramowickiej.
W miejscu obecnego skrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukt tramwajowy. Później, aż do pętli przy ul. Błażeja tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Nowa Naramowicka.

Powstanie torowisko o długości 3,3km, a długość dróg, włącznie w dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5km. Na trasie zlokalizowanych będzie 8 przystanków. Szacowana wartość całkowitych nakładów brutto zabezpieczonych w budżetach ZDM i ZTM wynosi 430 milionów zł z czego ponad 1/3 pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej – 46,2 mln zł to część większej dotacji unijnej przeznaczonej na przebudowę ul. Bałtyckiej, Lechickiej i mostu Lecha, a 109 mln zł to dotacja na budowę trasy tramwajowej.

 

Poniżej mapka z koncepcją skrzyżowania ul. Naramowickiej z ul. Lechicką
z uwzględnieniem trasy tramwajowej do Naramowic

wezel Naramowicka Lechicka Tramwaj v201709

Poniżej część zachodnia skrzyżowania Naramowicka/Lechicka

wezel Naramowicka Lechicka RondoCzescZachodnia v201709

Poniżej wizualizacja przygotowana przez PIM która bardziej obrazowo pokazuje ten węzeł.
Niestety jest ona nie do końca kompletna - brak ronda od strony zachodniej i brak zjazdu z wiaduktu w stronę zachodnią.
Warto zauważyć że lewoskręt z Naramowic w kierunku wschodnim (na most Lecha) jest krótki oraz co najgorsze
nie jest bezkolizyjny, co jak wiadomo jest on główną przyczyną blokowania Naramowickiej.
Z przyktością trzeba powiedzieć, że wiadukt przeniesie błędy i problemy tego skrzyżowania z poziomu gruntu na wiadukt i oprócz bezkolizyjnego przejazdu tramwajem / autobusem / samochodem na wprost przy wszystkich lewoskrętach kolizyjne. Proponowana koncepcja nie rozwiązuje wielu problemów tego skrzyżowania nie mówiąc o dwóch rondach po obu stronach tego wiaduktu które znacząco spowolnią i skomplikują układ komunikacyjny.

tramwaj wizualka 2 696x392

 

Miejmy nadzieje, że skrzyżowanie te będzie lepiej zaprojektowane od tej koncepcji oraz przeprowadzone zostaną symulacje przepływów przed rozpoczęciem budowy i zaakceptowaniem ostatecznego projektu.

 

Harmonogram inwestycji:
X 2017 - Postępowanie ws. wykonania Projektu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU)
II 2018 - Odbiór dokumentacji PFU
IV - VI 2018 - Przetarg na Generalnego Wykonawcę inwestycji
VII 2018 - Podpisanie umowy z wykonawcą prac projektowych.
XII 2021 - Zakończenie prac budowlanych.
V 2022 - Zakończenie odbiorów. Otwarcie trasy Nowonaramowickiej i Tramwaju na Naramowice.